In het theater! (update) - Reisverslag uit Novellara, Italië van Brennan Potuit - WaarBenJij.nu In het theater! (update) - Reisverslag uit Novellara, Italië van Brennan Potuit - WaarBenJij.nu

In het theater! (update)

Door: Brennan Potuit

Blijf op de hoogte en volg Brennan

24 Februari 2016 | Italië, Novellara

De wekker gaat, Lekker vroeg. Maar we hebben er zin in! Iedereen is er klaar voor. Vanuit Etoile vertek ik naar het theater in Novellara. Eenmaal aangekomen staan de nederlandse tech's Adjay, Youri, Nick, Jos klaar om te helpen. Helemaal top uitladen die handel!

Helaas heb ik hier geen foto van maar de bus zat tot de nok vol!
In verband met de aankomende projecten en Theatro lab hebben we besloten om alvast extra materiaal mee te nemen. Dit was meer efficiënt.
Ook in verband met het gelimiteerde vervoer. Nu hebben de theaters vaak zelf een hoop apparatuur. Wat weer scheelt in de toekomst met andere shows.

In het theater, onder het podium hebben wij een hok (kooi) toegewezen gekregen om alle apparatuur op te slaan wat voor de volgende projecten is. de rest gaat direct naar boven.

Eenmaal alles uitgeladen beginnen we met bouwen. Alle documenten komen tevoorschijn. Het lichtplan, Geluidsplan, stage plan, patch lijst wordt ter plekken gemaakt.

En we beginnen.
Een taak verdeling word gemaakt, een geluids team een licht team in grote lijnen. Het geluids team begint vast met het bouwen van de Front of House(FOH). Dit is de control room waar tijdens de show al het licht techniek word aangestuurd. En geluidstechniek wordt gemonitord.

De Trussen gaan naar beneden. Wat is een truss vraagt men misschien af? Dit zijn de aluminium (dwars constructies) balken in verschillende uitvoeringen. zoals een vierkant of driehoek uitvoering. sommige kleinere theaters gebruiken enkel een buis.
Deze constructies in kwestie worden dan weer bevestigd aan een motor takel of touwen van de Trekkenwand etc. Dit theater is redelijk traditioneel maar maakt gebruik van beide opties. Voornamelijk de hand trekken wand, (zie foto) word gebruikt voor het inhangen van decor of doeken, Zoals de Poten voor de coulisse, de fries en eventueel een projectie scherm.

Verder is al het licht in gehangen en word het eventueel gefilterd met kleurenfilters. tijdens deze show wordt er ook gebruik gemaakt van overhead microfoons. Dus deze worden ook ingehangen in de truss.
bij voorbeeld weer een taak voor het geluidsteam. Maar uiteraard zal er geholpen worden waar mogelijk. er klinkt dan een soort motto. 1 voor allen, allen voor 1. we zijn hier ten slotte met allen bezig aan hetzelfde productie.

Zo de lichten hangen. Ze zijn gefilterd en geprikt. Nu word de patchlijst gemaakt. Nog even snel de mic's en lampen checken en dan kan de truss omhoog. inmiddels is de front of house al draaiende en kan er een check ronde worden gehouden. Alles werkt gelukkig en we kunnen omhoog met de truss.

Ook worden voor de acteurs en actrices een aantal dingen gereed gemaakt voor veiligheid. Zoals backstage lampjes blauw gefilterd en Markeringen met tape, voor waar de pilaren zijn. scheelt weer een blauwe plek of een bult. Of in het ergste geval een ritje naar het ziekenhuis.

We zijn inmiddels volledig klaar met de opbouw. We hebben alles gecontroleerd.

We zijn er deels klaar voor, maar we gaan naar huis en morgen beginnen de repetities in het theater.

EMOTION PROJECT
De acteurs/actrices zijn inmiddels gearriveerd en omgekleed in de zogenoemde: Black basic. Dit is een compleet zwarte outfit met bijvoorbeeld een zwarte jogging broek en een zwart effen shirt. Comfortabele outfit. Dit omdat het makkelijker repeteren is en fijner werkt voor hun dan de show outfit. tevens word de show outfit dan ook niet vies.

We dimmen de lichten iets op het podium en gooien een mooi tegenlicht aan voor een rustgevende sfeer. voor elke repetitie begint doen we een warming up. deze warming up is bedoeld voor onder andere het wennen van de tegenspeler, groep binding en opwarming van de spieren.

Er zijn een aantal verschillende oefeningen gebaseerd op concentratie evenwicht, dans, lenigheid etc en dit veranderd per show afhankelijk wat het beste past bij het spel.

Vanwege dat we 1 groep zijn met het internationale project doet iedereen mee, dus ook wij als technici.

Als de warming up klaar is gaat iedereen naar zijn positie en beginnen we de repetitie. Voor de spelers gaat het voornamelijk om te wennen aan het theater. De posities, de coulisse etc.

Voor ons als technici gaat het net wat verder. Wij gaan namelijk de cue's programmeren of oefenen met rekwisieten. Markeringen maken met tape voor de posities van de rekwisieten of acteurs. Waar het ook maar voor nodig is. Ook de changementen worden geoefend voor de technici.

Bijvoorbeeld hadden we bij deze show twee doeken die bij het proloog moesten zakken en aan het begin poten die moesten gehesen worden.
Het proloog moest zo gevormd worden dat het leek of iedereen nog niet klaar was met het bouwen van de show. Tijdens dit stuk rennen de spelers ook van links naar rechts. Dit was 1 van de meest interessante prologen die ik heb mogen doen.

Dag twee is in principe hetzelfde alleen hebben wij nu de alles geprogrammeerd en zijn we in principe klaar voor de show. Een aantal aanpassingen worden nog gemaakt om de show te perfectioneren.

De generale repetitie gaat nu dan ook van start. Alles moet perfect gaan in deze repetitie. Nu bestaat er in het theater een bijgeloof dat als de show met de generale niet goed gaat, de echte show super zou gaan. En andersom. Maar bij ons gaat de generale super! nu kan je als bijgelovige gaan stressen om de show. of gewoon met een gerust hart naar huis gaan en hopen op een zelfde uitvoering op de show dag. voor ons was het tweede van toepassing.